Är det lagligt att fota med rökbomber?

Jag är fotograf och tänkte fota med rökbomber ute på allmänna platser. Får man göra det eller är det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att fotografera med rökbomber är inte olagligt, däremot räknas det till pyroteknik vilket innebär att det kan krävas tillstånd av Polismyndigheten för att få lov att använda det enligt 3 kap 7 § Ordningslagen. Enligt paragrafen så ska man ta hänsyn till platsen, tidpunkten samt övriga omständigheter som kan spela roll för människors risk för skada eller annan angelägenhet. Denna formulering kan vara lite otydlig men går främst ut på huruvida risken för att personer eller egendom kan komma till skada, både fysiskt och psykiskt. Psykisk skada skulle till exempel kunna innebära att barn på platsen blir skrämda och fysisk skada att bostäder får oönskad färg på fasaden. Som utgångspunkt är tillstånd dock ofta tänkta till större evenemang, där pyrotekniken används i en stor omfattning. Men som nämnts ovan kan det ändå spela roll beroende på plats och övriga omständigheter. Det behöver inte heller krävas risk för skada utan enbart risk för beaktansvärd olägenhet. Det beror alltså på vilken typ av allmän plats du planerat att fotografera och hur nära du kommer att vara exempelvis bostadsområden och annat. Vid osäkerhet är det alltid bäst att kontakta polismyndigheten och rådfråga vad som gäller i den specifika situationen. Utan vidare information är det svårt för mig att ge besked mer än såhär.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare