Är det lagligt att beställa samt inneha cannabisfrön?

Är det olagligt att beställa cannabis frön på nätet och är det förbjudet att inneha dessa frön?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du att vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Regler kring narkotika finns i narkotikastrafflagen (NSL).

I Sverige är det i sig inget brott att beställa eller att inneha cannabisfrön. Det är däremot olagligt att framställa narkotika, således att odla cannabis-fröna. Att odla fröet skulle betecknas som narkotikabrott (narkotikastrafflagen 1 § 1 st 2p NSL. Att därefter inneha cannabisen skulle även det vara ett narkotikabrott, 1 § 1 st 5p NSL. Det skulle dock endast vara ett brott först efter att de blivit odlade och således räknas som narkotika.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att det inte är ett brott att varken beställa cannabisfrön eller inneha cannabisfrön.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om inte, tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig vidare!

Julia NilssonRådgivare