FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/03/2018

Är det lagligt att bedriva en hemsida med pornografiska filmer?

Hej,

jag har en fråga angående lagar och hoppas på ett bra svar... min fråga gäller porr. Är det lagligt att driva en porrhemsida med svenska porrskådespelare där hemsidan tar betalt av publiken för att kolla på porrfilmerna som erbjuds?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pornografi i sig är inte olagligt i Sverige.

Det finns dock en del brott som skulle kan aktualiseras vid driften av en sådan hemsida som du beskriver. Du måste till exempel ha upphovsrätt till filmerna eller tillstånd från upphovsrättsinnehavaren att få sprida filmerna.

Sedan finns det även en del regleringar i brottsbalkens 16 kap. 10a-10c §§ om vad en pornografisk film inte får innehålla. Det är t.ex. olagligt att skildra barn i pornografisk bild, dvs. personer under 18 år. Det är även olagligt i Sverige att skildra och sprida bilder/filmer om sexuellt våld eller tvång.

Förutom detta gäller ju såklart även den lagstiftning som inte uttryckligen berör pornografi, som att det t.ex. är olagligt att tvinga någon med hot eller våld till sex (våldtäkt i brottsbalkens 6 kap. 1 §).

Som du märker är det en del olika lagar inom olika områden som kan bli aktuella i din fråga och det är svårt att ge ett mer specifikt svar på en generell fråga. Pornografi i sig är inte olagligt i Sverige, men det kan vara utav sådan art eller framställd på ett sådant sätt att en brottslig handling har begåtts.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare