FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/11/2021

Är det lagligt att använda och sälja pepparspray?

Är: (color gel mini "criminal identifier" self-defense multifunctional spray) från amazon laglig att både använda, köpa och sälja i Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Pepparspray

Efter snabb efterforskning ser jag att produkten är pepparspray. Pepparspray omfattas av vapenlagen och är inte lagliga för privatperson i Sverige. Av 1 kap. 3 e § framgår att ''tårgasanordningen och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar'' är förbjudna. I lagens förarbeten tas pepparspray upp som exempel på en sådan jämförlig anordning som till verkan och ändamål är jämförlig med tårgas.

Införseltillstånd och Vapenlagen

För att införa en anordning som pepparspray krävs tillstånd av polisen. Polisen ger dig, i den mån de godkänner, ett införseltillstånd. Det är dock bra att veta att denna tillståndsgivning är mycket restriktiv. Däremot framgår det inte av polisens riktlinjer vilka produkter som omfattas av vapenlagen, utan att det gjorts en analys av substansen i sprayen. Vissa sprayer omfattas av vapenlagen medan vissa inte gör det. Denna avgränsning får vi dock inte vägledning i, utan det är du som är ansvarig att se till att den produkt du köper inte är tillståndspliktig. Om du påträffas med en tillståndspliktig spray, utan ett tillstånd, så kan du misstänkas för brott enligt vapenlagen.

Användning, köp och sälj

Vad gäller användningen bör du se vad sprayen innehåller och undersöka om substansen är tillståndspliktig eller inte. Om substansen är tillståndspliktig så måste du ansöka om införseltillstånd hos polisen, vilket ger dig rätt att använda sprayen. Vad gäller köp och sälj så har jag väldigt svårt att se att det är godtagbart att sälja sprayen eftersom ett tillstånd överlåts till dig och inte är överlåtbart i ett så restriktivt fall. Mitt tips är därför att avstå från försäljning, men se med polisen om det är tillåtet för den specifika sprayen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare