Är det koppleri att förmedla kontakt, inkluderande nakenbilder och pris, via en hemsida?

Hej! Min kompis har en arbetskamrat vars fru förmedlar kontakt mellan män och kvinnor via en hemsida. I många fall visas nakenbilder på kvinnorna och också en förtäckt prisuppgift. Hon tar en avgift av kvinnorna för att de ska få vara med på hemsidan. Jag sa till min kompis att det är en brottslig verksamhet. Vilket brott kan hon dömas till? Vilka lagrum enligt brottsbalken? Vilken påföljd är aktuell?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga finns det på hemsidan bilder på kvinnor men även en prisuppgift för att få träffa dem. Det brott som i sådana fall skulle kunna aktualiseras är koppleri (6 kap. 12 § första stycket Brottsbalken, BrB). Brottet består av att man främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning. Brottet kan ge fängelse i fyra år, om det är grovt är straffet minst två års fängelse och högst åtta år.

Ett främjande enligt lagen kan ske på olika sätt. Ett exempel kan vara att ge anvisning på prostituerades adresser. Det krävs inte att den främjande åtgärden lett till att en annan person haft prostitutionsförbindelser utan det kan vara tillräckligt att gärningsmannen skapat möjlighet eller underlättat för den andre att ha tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning. Det krävs dock att gärningsmannen genom sitt agerande har gett en annan person möjlighet till att ha tillfälliga sexuella förbindelser.

Förutom att de objektiva rekvisiten enligt ovan ska vara uppfyllda krävs det även att gärningsmannen haft uppsåt (1 kap. 2 § BrB). Uppsåt innebär att gärningsmannen måste ha insett vad hen gjorde eller åtminstone varit likgiltig inför det.

Min bedömning är att genom att driva en hemsida som den du i din fråga hänvisar till kan det eventuellt röra sig om brottet koppleri. Min bedömning är dock endast utifrån vad du skrivit och det finns en möjlighet att det kan bedömas annorlunda.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare