FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/07/2024

Är det fråga om falsk angivelse eller falsk beskyllning?

Jag har blivit stämd för förtal andra gången av en och samma person. Första gången ogillades stämningen och jag gick fri. Domen överklagades av käranden till både Hovrätten och HD men de gav ingen resning. Nu har samma person stämt mig igen för samma sak och i andra stämningen skriver hen att jag är dömd för förtal(vilket är en lögn) och att jag är en återfallsförbrytare (vilket är en lögn). Räknas det som FALSK BESKYLLNING eftersom det är skrivet i en stämning till Tingsrätten? Ska det polisanmälas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras på lite olika ställen i både Brottsbalken och i Rättegångsbalken.

Vilket brott har X gjort sig skyldig till?

Av din fråga framgår det att du redan frikänts från ett åtal som gäller samma sak som du nu återigen har blivit stämd för. Det framgår också av din fråga att personen ljugit i en stämningsansökan vilket så gjort att du blivit stämd igen. Omständigheter som framkommer kan göra att lite olika brott har begåtts beroende på var i processen den andra stämning är men av din fråga får jag tolka det som att åtal ännu inte väckts. Att åtal inte väckts innebär så att du blivit falskt angiven och den som falskt anger oskyldig till åtal med uppsåt att hen ska dömas gör sig skyldig till falsk angivelse (15 kap. 6§ BrB).

Vidare framgår det att om man inte uppfyller rekvisiten för falsk angivelse har man ändå gjort sig skyldig till falsk beskyllning eftersom man osant beskyllt dig för en brottslig gärning och polisen ska ta upp en sådan anmälan (15 kap. 7§ BrB).

Vad är skillnaden mellan brotten?

Skillnaden mellan brotten är att falsk angivelse förutsätter att personens uppsåt och falsk beskyllning endast kräver att gärningsmannen lämnar osanna uppgifter som kan vara till betydelse för bedömningen av straffansvaret. Man kan så säga att har man gjort sig skyldig till falsk angivelse konsumeras falsk beskyllning av det brottet och det blir endast 1 brott man döms för.

Är domstolen behörig att väcka talan mot dig?

Av din fråga framgår att det väckts samma talan mot dig innan. Det i sin tur gör att det även föreligger rättegångshinder eftersom talan redan har avgjorts i saken och talan ska egentligen inte kunna väckas igen (30 kap. 9§ RB).

Ska falsk angivelse eller falsk beskyllning polisanmälas?

Svaret är JA eftersom det är brottsligt att falskt ange någon som är oskyldig och där det redan framgår att ärendet prövats. Det framgår också som tydligt att personen ljugit för att få till en anmälan trots att rättsväsendet redan avgjort frågan till din fördel vilket tyder på att det även kan finnas uppsåt till att begå sådant brott vilket är allvarligt!

Sammanfattningsvis

En sådan falsk angivelse eller falsk beskyllning som du besrkiver är olaglig och ska anmälas! Eftersom det framgår att du fått stämningsansökan kan det även vara så att om åtal väckts på en falsk angivelse är det även brottsligt som falskt åtal (15 kap. 5§ BrB). Jag rekommenderar så  att du hör av dig till en advokat, ex din föra, med att du fått en stämning tilldelad till dig och att den gäller samma ärende där anmälaren falskt angivit dig. Jag rekommenderar vidare att du även hör av dig till polisen för att upprätta en anmälan om falsk angivelse, falsk beskyllning eller även falskt åtal. Polisen bör så kunna hjälpa dig om hur du ska gå tillväga.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare