Är det förtal att peka ut någon som bedragare?

Är detta förtal? Min man utsätts av tidigare bekanta genom att de kontaktar hans kunder och kollegor och säger att han är en bedragare. Detta har gjorts genom sms och vis sociala medier. Hur kan vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förtal och andra ärekränkningsbrott finns i brottsbalken (BrB). Jag börjar med att gå igenom förutsättningarna för brottet förtal i allmänhet, och gör sedan en jämförelse med din/er situation. Slutligen ger jag dig råd om hur ni kan gå till väga.

Vad är förtal?

För förtal kan den dömas som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller i övrigt lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB).

Den första förutsättningen är således att en uppgift har lämnats till någon annan än den som eventuellt förtalas. Uppgiften kan lämnas på i princip alla tänkbara sätt, d.v.s. i såväl tal som skrift eller i annat medium. Förtalsregeln omfattar både att gärningsmannen lämnar en egen beskyllning och att hen sprider vidare någon annans beskyllning.

Utöver detta måste uppgiften vara tillräckligt bestämd. Det får inte röra sig om ett allmänt värdeomdöme. Det är svårt att dra upp en exakt gräns, men det brukar sägas att det räcker om uppgiften är så pass bestämd att det går att föra bevisning om att den är sann respektive falsk. Den måste åtminstone ta sikte på något som den utpekade gjort, gör eller kan tänkas göra.

Slutligen måste uppgiften som sagt vara ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning. Det kan till exempel vara en uppgift om att personen begår brott, som därigenom påverkar personens ”goda namn och rykte” negativt. Att uppgiften ska vara ”ägnad att” utsätta någon för missaktning innebär att det inte räcker att den utpekade känner sig kränkt. Det måste typiskt sätt vara en nedsättande uppgift. Man behöver dock inte bevisa att den utpekades rykte faktiskt försämrats.

Grovt brott

I sammanhanget är det också relevant att det finns ett grovt förtalsbrott. Brottet ger högre straff och kan bli aktuellt om uppgifterna t.ex. fått stor spridning eller annars varit ägnade att medföra allvarlig skada (5 kap. 2 § BrB). Stor spridning på sociala medier kan tala för att brottet är grovt.

När är det inte förtal?

Om alla förutsättningarna ovan är uppfyllda är det fråga om förtal i ”teknisk mening”. Förtalsregeln innehåller dock en möjlighet för den som förtalat någon i teknisk mening att gå fri från ansvar. Så är fallet om han var skyldig att uttala sig eller om det i övrigt med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att uttala sig i saken. Dessutom måste personen kunna visa att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, för att gå fri (5 kap. 1 § andra stycket BrB). Sanningsbevisning tillåts alltså bara om man först kan konstatera att det var försvarligt att sprida förtalet. Försvarlighetsbedömningen tar bl.a. sikte på fall där yttrandefriheten måste få väga tyngst med hänsyn till exempelvis nyhetsförmedling.

Uppsåt

Utöver det som sägs ovan måste den som förtalar någon ha uppsåt i någon form till förtalet (1 kap. 2 § BrB). Uppsåt innebär, lite förenklat, att man är medveten och vet eller åtminstone har insikt om vad man gör.

Bedömning av er situation

Det råder enligt mig ingen tvekan om att din mans tidigare bekanta har ”lämnat” en ”uppgift” (se ovan). Eftersom att vara en bedragare, d.v.s. bedra människor, är något man gör, bedömer jag också att uppgiften är tillräckligt bestämd. Jag vet visserligen inte exakt hur personerna har formulerat sig, men det verkar som att de påstår att din man har begått brottet bedrägeri. I sammanhanget rör det sig därför sannolikt om förtal i teknisk mening. Beroende på spridningen kan brottet eventuellt vara grovt. Utan att känna till de närmare omständigheterna är det dock svårt att ta ställning till huruvida förtalet var försvarligt. Som jag ser det finns det inga sådana indikationer.

Handlingsplan

Mot bakgrund av detta är mitt råd till er att först och främst se till att själva säkra bevisning om det som skett. Försök få tag i bilder på relevanta SMS, meddelanden och inlägg i sociala medier där förtalet äger rum. Detta kan hjälpa er att vinna framgång i en eventuell domstolsprocess.

Om ni vill initiera en process där myndigheter blandas in och de ansvariga eventuellt ställs inför rätta, är mitt råd att sedan göra en polisanmälan. Ni bör tydligt ange att ni vill att åklagare ska åtala för brottet. Detta beror på att åklagare som utgångspunkt bara får åtala för förtal om så sker. Dessutom måste åtalet vara påkallat ur allmän synpunkt (ju allvarligare brottet kan anses vara, desto starkare skäl finns det typiskt sett för en åklagare att väcka åtal).

Hoppas att ni känner att ni fått lite bättre koll på vad som gäller. Om det kvarstår några funderingar är ni välkomna att höra av er igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare