FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/12/2023

Är det förbjudet att sola topless på offentliga stränder i Sverige?

I Tyskland noterade jag att det inte är ovanligt att tjejer solar "topless", dvs. utan bh, på offentliga badstränder. Jag undrar om det i Sverige är straffart för kvinnor att sola utan bh på vanliga offentliga badstränder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förargelseväckande beteende?

Självaste akten att sola topless är inte ett brott, men däremot kan det bli det om man har i avsikt att göra någon arg eller ofreda någon. Då kan frågan kring förargelseväckande beteende bli aktuell. Enligt 16 kap. 16 § Brottsbalken (BrB) utgör förargelseväckande beteende att man för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten. Påföljden stannar vid penningböter. För att bli dömd krävs dock att man har uppsåt till rekvisiten i bestämmelsen enligt 1 kap. 2 § BrB. Däremot är det inte sannolikt att visa brösten omfattas av denna bestämmelse, trots att det hos vissa kan väcka ilska.

Slutsats:

Det är alltså fullständigt lagligt att visa upp brösten, och det finns ingen särskild lag som förbjuder detta. Det går däremot att bli anmäld om någon tar illa upp. Däremot innebär inte en anmälan ett åtal, och med störst sannolikhet om det blir en sådan anmälan kommer polisen inte föra det vidare.

Hoppas detta besvarade din fråga. Tvivla inte på att höra av dig om du har ytterligare frågor eller funderingar!

Roya Juhlin-DannfeltRådgivare