Är det ett sexuellt ofredande att på sig själv framför en annan person?

Hejsan! Jag undrar om en person tar sig på sitt könsorgan framför en person som inte är med på det. Är det sexuelltofredande då??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i brottsbalken(BrB).

Om en person tar på sitt könsorgan på ett sätt som objektivt sätt är att ses som sexuellt framför en annan person utan att ha dennes tillåtelse så kränker detta vanligen den andres sexuella integritet och därför så begår gärningsmannen brottet sexuellt ofredande, (BrB 6:10 2st).

Detta kräver att personen visste att den andra personen fanns närvarande, eftersom alla brott som huvudregel kräver uppsåt(BrB 1:2) Om gärningen begås mot ett barn under 15 år används istället BrB 6:10 1st.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare