Är det ett måstet att ha varit folkbokförd på olika adresser vid äktenskapsskillnad?

Jag och min man har bott på skilda adresser mer än två år och jag förstår det som att vi då ska kunna få igenom vår skilsmässa utan betänketid. Har läst att man måste ha två personer som intygar detta, och det kan vi fixa, men däremot har vi inte alltid under dessa år varit folkbokförda på olika adresser utan ibland på samma trots att vi inte bott tillsammans. Är det ett måste att ha varit folkbokförda på olika adresser?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Är det ett måste att ha varit folkbokförda på olika adresser?
Utgångspunkten i eran situation är precis som du säger, har ni levt isär sedan minst två år tillbaka så har ni var och en rätt till äktenskapsskillnad utan betänketid (5 kap. 4 § äktenskapsbalken).

Att ni inte alltid varit folkbokförda på olika adresser under dessa två år behöver inte nödvändigtvis betyda att ni inte bott isär. I regel så krävs det endast att makarna faktiskt har levt isär under två år. Om ni tillsammans ansöker om skilsmässa och ni hade kunnat visa utdrag ur folkbokföringen som bevisar att ni bott isär, så brukar domstolen godta detta och ingen betänketid behövs. Om ni inte kan visa utdrag ur folkbokföringen kan eventuellt domstolen behöva göra mer ingående undersökningar.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare