Finns det en lag som anger att det är olagligt att sälja märkeskläder som är kopior?

Hej, Visst finns det en lag om att man ej får sälja fejkade märkeskläder, dvs piratkopior? Vad heter denna lag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om det finns en lag som anger att man inte får sälja märkeskläder som är kopior (fejk).

Är det olagligt att sälja märkeskläder som är kopior?

Om en person säljer kopior av märkeskläder kan personen bryta mot upphovsrättslagen och varumärkeslagen. Den som gör intrång i upphovsrätten eller varumärkesrätten genom att till exempel sälja kopior av märkeskläder kan dömas till böter eller fängelse i högst två år, 53 § upphovsrättslagen och 8 kap. 1 § varumärkeslagen.

Slutsats

Lagar som anger att det kan vara ett brott att sälja märkeskläder som är kopior är upphovsrättslagen och varumärkeslagen.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare