Är det ett brott att blockera någon?

Hej! Jag har en fråga till er. Jag har på senare tid använt mig av en dejtingsajt i hopp om att hitta något långvarigt. Jag matchade med en kvinna som var trevlig och vi pratade intensivt (även erotiskt) under 1 månads tid. Efter 1 månad så blockerade hon mig från dejtingsajten och mitt nummer. Detta gjordes nära inpå att vi hade bestämt en träff vilket gör mig fundersam om hon bara utnyttjade mig för sin egen njutning eller om hon eventuellt använde bilder som inte var hennes och därav blockade hon mig. Så vitt jag vet så var det ingen känd person, i alla fall som inte jag kände igen. Hon betedde sig aldrig dåligt, hotfullt eller kränkande, bortsett från att jag känner mig utnyttjad. Är detta ett brott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

För att identifiera vilket brott som skulle kunna komma ifråga kommer jag använda mig av brottsbalken, BrB.

Det kan utgöra olovlig identitetsanvändning att använda någon annans bilder

Du beskriver i din fråga att personen du har skrivit med möjligen har använt sig av någon annans bilder. Att utge sig för att vara någon annan, genom användande av bilder, kan utgöra brottet olovlig identitetsanvändning, (4 kap. 6 b§ BrB). För att det ska vara brottsligt krävs för det första att det har skett utan samtycke från personen på bilderna. Vidare ställs det krav på att användandet ska ha medfört någon skada eller olägenhet för personen vars identitet har använts. Med skada avses ekonomisk skada och olägenhet kan vara t.ex. starkt obehag.

Jag kan inte avgöra om det här är vad som har skett, eftersom du inte vet ifall personen faktiskt använde sig av någon annans bilder. Om så skulle ha varit fallet har brottet begåtts mot personen vars bilder användes och inte mot dig.

Det är inte brottsligt att ”ghosta” någon

Att blocka någon utan att ge någon anledning är självklart omoraliskt, men inte brottsligt. I och med att personen inte har försökt eller lyckats bedra dig på pengar utesluter jag att du har blivit utsatt för bedrägeri, (9 kap. 1§ BrB).

Av det du skriver är min slutsats alltså att du troligen inte har blivit utsatt för något brott, men att det inte är konstigt att du känner dig utnyttjad. Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare