Är det egenmäktigt förfarande att rota i någon annans skåp?

Har min arbetsgivare rätt att bryta upp mitt klädesskåp på jobbet utan att avisera detta innan? Det här inte varit fråga om någon misstanke om brott. Det här handlar om att utrymma skåp för att bereda plats för vikarier. Emellertid har det inte funnits någon förhandsinformation om att detta skulle ske. Jag blir uppringd och chefen säger att hen rotat igenom min väska för att ta reda på vem som använder skåpet. Min styvfar som är åklagare säger att detta är allvarligt och går under egenmäktigt förfarande. Vad jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att din chef rotat igenom din väska och flyttat dina saker från ditt skåp utan ditt samtycke kan vara brottsligt och falla under brottet egenmäktigt förfarande, precis så som din styvfar säger. Egenmäktigt förfarande av normalgraden är ett tillgreppsbrott som kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap 8 § Brottsbalken). I bestämmelsen straffbeläggs den enklaste formen av brottsligt tillgrepp eller besittningsintrång.

Kriminaliseringen av egenmäktigt förfarande är mycket långtgående. Under brottsbeskrivningarna faller rena bagateller och det finns inte något krav på att gärningen ska medföra olägenhet för någon. Brottet ligger dessutom under allmänt åtal utan särskilda inskränkningar vilket innebär att åklagare kan väcka åtal utan att målsägaren medverkar.

Detta innebär alltså att rekvisiten i brottsbeskrivningen är lätta att uppfylla och därmed att din chefs agerande högst troligt skulle falla in under brottet egenmäktigt förfarande. Du bör därför polisanmäla din chef om du vill att denne ska kunna dömas för brottet. Ring 114 14 eller besök din närmsta polisstation för att göra en polisanmälan. Du kan skriva in ditt postnummer och hitta närmaste polisstation genom att klicka här.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare