Är det brottsligt att visa intima bilder på sitt ex till andra?

Hej!

Två myndiga personer hade för ett par år sedan en sexuell relation med samtycke. Under denna tid dokumenterade de (tillsammans?) den ena personens sexuella nakenhet och när de avslutade relationen sa den fotograferade åt den andre att ta bort dessa intima bilder. Det gjordes inte, och nu, långt senare visades dessa intima bilder upp utan den fotograferades vetskap och därmed mot dennes vilja, för tredje part. Min fråga är om fotografen, den som nu visar bilderna och uppenbarligen har sparat dem mot den fotograferades vilja, kan åtalas för "vanligt" ofredande, sexuellt ofredande eller förtal/ärekränkning? Är det olagligt att spara och sedan sprida/visa bilder/information som är synnerligen privat för tredje part, i detta fall andra gemensamma bekanta?

Min personliga åsikt är att det ska polisanmälas, men jag vill inte uppmana min vän, den fotograferade, att göra detta om hen juridiskt haft ett "eget ansvar" att se till att få bevis för att bilden raderades för dryga året sedan. Min vän mår mycket dåligt över detta och det är tveklöst en fråga om en integritetskränkning.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inget generellt förbud mot att utan samtycke behålla en bild på en enskild person eller för andra visa en bild där en enskild person förekommer. Förslag till sådana skyddsregler har hittills inte fått gehör från riksdagen.

I vissa fall kan det vara integritetskränkande för den berörda personen och fråga om en brottslig handling, såsom förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Förtal innebär att någon lämnar uppgift om annan som är ägnad att utsätta denna för andras missaktning. Uppgiftslämnandet kan exempelvis ske genom tal, skrift eller bildvisning som är aktuellt.

Det räcker med att det funnits en risk för att den berörde under de föreliggande omständigheterna skulle utsättas för andras missaktning. Uppgifterna ska vara negativa eller av nedsättande karaktär och det avgörs utifrån den kränktes och dennes omgivnings synvinkel. Den som visar bilder på en enskild person för andra har därigenom lämnat uppgifter. Bilderna som han visat för andra lämnar uppgift av sexuell karaktär. Detta kan leta till det felaktiga intrycket att hon vet om att han behållt bilderna och inte haft något emot att de visas för andra. Den målade bilden av henne får anses vara nedsättande och uppgifterna har lämnats i en integritetskränkande form samt visats för personer i hennes omgivning. Det kan inte anses vara försvarligt att visa nakenbilder på sina ex till andra utan lov. Han har enligt uppgifterna i din fråga då ha gjort sig skyldig till förtal.

Hur är det i praktiken då, vad ska din vän göra? Din vän får väcka enskilt åtal mot honom (5 kap. 5 § brottsbalken). Om det är särskilt allvarligt kan åklagare ibland väcka allmänt åtal. Din vän ska kunna bevisa att han visat bilderna, bl. a. genom uppgifter från vittnen, och gör hon detta har hon goda möjligheter att kräva skadestånd. Ring oss på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16) om ni har några frågor, vill höra mer om hur ni kan gå vidare och hur vi kan hjälpa er!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare