Är det brottsligt att vägra lämna någon annans hem?

Jag är vice ordförande i en stor bostadsrättsförening. Idag kom en av våra boende upp till min lägenhet utan att först kontakta mig. Det är så att den boende har en tvist med en hantverkare. När jag sa att jag inte hade tid att prata med hen just då för jag skulle precis sätta mig i ett videomöte. När jag försökte stänga min lägenhetsdörr så satt hen foten mellan. Min fru var tvungen att komma ut och hjälpa till att övertala hen om det olämpliga och att jag faktiskt skulle sätta mig i ett videomöte med mitt jobb. Hen var inte ensam. Efteråt tyckte både jag och min fru att det var otäckt. Har funderat på polisanmälan? Jag har ett inbrottslarm precis vid ytterdörren och på det kan jag aktivera ett överfallslarm, det kom jag att tänka på först efteråt. Har hen gjort något brottsligt? Hur hen kom in i trappan vet jag inte för hennes tagg går inte till vår trappa då hon bor i ett annat hus.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att utgå från informationen som du har gett mig låter det som ett eventuellt hemfridsbrott enligt 4:6 brottsbalken (BrB). Det är när en person tränger sig in eller stannar kvar i någon annans bostad. Bostaden behöver inte vara någons lägenhet eller hus utan bostad är en plats som är bebodd så det kan vara en sommarstuga eller tält som exempel. För att det ska räknas som ett hemfridsbrott behöver någon av de som bor i bostaden att be gästen att lämna bostaden och om personen vägrar ska det anses vara ett hemfridsbrott.

Ert fall
Om personen var hos er och ni bad hen att gå och hen vägra så har personen gjort sig skyldig för hemfridsbrott enligt 4:6 BrB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare