Är det brottsligt att uttala sig nedvärderande om en persons diagnoser?

Hej Har en del diagnoser om någon skulle använda dessa mot mig som nedsättande visst har jag då rätt att anmäla personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att uttala sig nedsättande mot en person för dennes diagnoser skulle kunna utgöra förolämpning, vilket är ett brott enligt 5 kap 3 § BrB. Det nedsättande uttalandet ska vara ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet. Det krävs inte att en kränkning har uppkommit i det enskilda fallet utan avgörande är om uttalandet typiskt sett var sådan att den kunnat orsaka en kränkning. Det råder inga tvivel om att det uttalande som du beskriver är en gärning som är ägnad att kränka personen och du kan alltså anmäla personen för förolämpning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare