FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/02/2018

Är det brottsligt att umgås med en kriminell person?

Hej, har en liten fundering. Om man har en kompis man umgås med fast kompisen är kriminell, han kanske tagit olagliga substanser och har de på sig, rånat snattat, men man själv är oskyldig som en ängel. Gör jag något brott då för jag umgås med denna personen?

Jag tänker om jag o denna kompisen kör runt i en bil o jag blir stannad, polisen får tag i honom, vad händer med mig då om jag är helt oskyldig och alltid varit det men ändå gillar den kriminella kompisens umgänge.

Lawline svarar

Hejsan! Roligt att du hör av dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du vill få reda på om det är straffbelagt enligt lag att umgås med en kriminell person. Det är som utgångspunkt inte kriminellt att umgås med personer du vet har gjort kriminella saker.

Det kan däremot vara brottsligt att medverka, planera och förbereda ett brott tillsammans med den kriminella kompisen, enligt brottsbalken 23 kapitlet. Det är alltså straffbelagt att förvara, tillverka, lämna eller köpa och transportera medel som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel till ett brott. Som exempel är det straffbelagt att transportera ett vapen som du vet ska användas till ett rån. Vidare är det straffbelagt att transportera, lämna eller förvara narkotika samt att skjutsa en person som du vet bär på narkotika, narkotikastrafflag 1§.

Enligt brottsbalkens 23 kapitel 6§, så är det brottsligt att i vissa fall underlåta att anmäla ett brott som du vet kommer att ske. Bestämmelsen riktar sig mot de mest allvarliga brotten som mord, misshandel, våldtäkt, rån och grovt rån m.fl. I fallet du vet att din kompis ska begå, exempelvis, ett rån, så är det brottsligt att inte anmäla det.

Som nämnt innan är det dock inte brottsligt att umgås med en person som har gjort brottsliga saker men kan vara brottsligt beroende på om du medverkar, planerar, underlåter att anmäla överhängande grova brott, eller hjälper personen att göra brottsliga saker.

Jag hoppas jag kunnat upplysa dig om rättsläget!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare