FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/10/2023

Är det brottsligt att titta på barnpornografi?

Är det barnporrsbrott om man gör sexuella handlingar med en utskriven bild på en person under 18 och sen fotar bilden eller bilderna och lagrar det på hårdisken? Är det isåfall ringa normalgraden eller grovt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är brottsbalken (BrB) som reglerar frågan om huruvida en gärning utgör ett barnpornografibrott.

När begår man ett barnpornografibrott?

Man begår ett barnpornografibrott om man skildrar ett barn i pornografisk bild, eller om man har en barnpornografisk bild (16:10 a BrB). Med skildring menar man avbildning av ett barn i pornografisk bild, till exempel genom fotografering. Med innehav menar man att ha en sådan bild i besittning, till exempel att spara bilden på sin hårddisk (prop. 1997/98:43 s. 165). Man behöver därför inte utföra några sexuella handlingar, utan det räcker att man besitter en barnpornografisk bild.

Att betrakta en sådan bild utgör också barnpornografibrott (16:10 a BrB). Det krävs att man har gjort en ansträngning av något slag för att få tillgång till en sådan bild, till exempel antingen genom betalning, söka upp bilden online, förfrågan om en sådan bild eller dylikt. Om man därför betraktar en sådan bild som man har ansträngts sig på något sätt att få tillgång till, så är det en straffbar gärning.

När blir gärningen grov?

Exempel på när gärningen är grov är om brottet bedrivs yrkesmässigt, utgör led i brottslig verksamhet i större omfattning, avser en större mängd bilder, eller om bilderna visar barn som är särskilt unga och som utsätts för våld eller tvång (16:10 a 6 st. BrB). I det beskrivna fallet som du tar upp lär gärningen inte vara grov, om det är det enda man gör.

Med ringa menar man exempelvis innehav av ett begränsat antal videofilmer eller tidningar, men om innehavet visar barn som utsätts för grova sexuella övergrepp, så lär gärningen snarare vara av normalgraden (prop. 1997/98:43 s. 94, RH 2007:21 och RH 2009:78). Beroende på innehållet på bilden kan gärningen anses utgöra ett ringa fall eller ett brott av normalgraden.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Har man en barnpornografisk bild av ett barn räcker det med att man besitter en sådan bild, för att gärningen ska bli straffbar. Att betrakta en sådan bild som man har berett sig tillgång till är också brottsligt. Har man dock endast en bild och är den inte att anse som grov, så lär det bli ett ringa brott, om man skulle dömas.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare