Är det brottsligt att ta lån i sambos namn?

Hej!

A och C är sambo. C kan As bank-id och har använt det för att ta lån på 60 000kr i As namn utan att A vet om det och satt in det på sitt eget konto (Cs konto).

De separerar. Nu får A betala. C är sjukskriven och har inga tillgångar.

Vad gäller? Är det bedrägeri eller inte? Har det betydelse på vilket konto lånet är insatt på? Kan man polisanmäla.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i brottsbalken (BrB).

Det ska först nämnas att sambor fortfarande äger sin egendom, den blir alltså inte automatiskt inte gemensam vid ingående av samboskapet (samma sak gäller för övrigt för äkta makar). Det får alltså inte någon egentlig betydelse på vilket konto lånet är insatt på.

Är det brottsligt?

Det kan vara brottsligt att ta ett lån i någon annans namn. Det blir framförallt aktuellt med bedrägeri och urkundsförfalskning här.

Bedrägeri
Då C vilselett någon till att ge ett lån till denne, och detta har lett till skada för den som blivit vilseledd och vinning för C är det fråga om bedrägeri (BrB 9 kap. 1 §). Så verkar vara fallet här. Genom att använda A:s bank-id har alltså C vilselett och begått bedrägeri.

Eftersom det rör sig om en summa på 60 000 kr blir inte ringa bedrägeri (BrB 9 kap. 2 §) eller grovt bedrägeri aktuellt här (BrB 9 kap. 3 §)

Urkundsförfalskning
Bank-ID är en form av elektronisk ID-handling som är jämförbar med olika fysiska legitimationshandlingar. Genom att C obehörigt använt A:s Bank-ID för att ta lånet i A:s namn har C även begått brottet urkundsförfalskning (BrB 14 kap. 1 §).

Slutsats och råd

C har med största sannolikhet begått brotten bedrägeri och urkundsförfalskning. Eftersom C har begått dessa brottsliga handlingar så bör A polisanmäla detta.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare