Är det brottsligt att skriva opassande saker till en tjej som visade sig vara yngre än man trodde?

Hej Jag är 17 år och är väldigt paranoid av mig. Jag skrev med en tjej förut som ej berättade hur gammal hon var, eftersom hon var okej med att jag var 17 och såg ut att vara16 trodde jag så var fallet, hon frågade om bild på mig och verkade tycka jag var attraktiv, när jag frågade henne om bild på henne så sa hon åt mig att kolla Instagram, där gasen hon enbart bilder på sin kropp och knappt någon på sitt ansikte då antog jag att det var de hon ville att jag skulle se eftersom hon bad mig kolla där, när jag såg bilderna tänkte jag vara lite ironisk så jag drog ett skämt och skrev "nice röv får man känna" hon tyckte inte det var något fel med det då, sen lite senare la hon ut och frågade om någon ville ses och då satt jag i bilen medmina kompisar och då skrev jag "ja kom och mys" men menade ej det sexuellt. Sen såg jag att hon inte var så gammal som jag antog för hon skulle fylla 14 då gjorde hon en stor sak av det och skärmdumpade koniversationen där jag hade skrivit allt dedär och sa"jag är bara 13"och att hon skulle blocka mig. Nu har det gått 3 veckor men är ändå rädd att hon ska anmäla mig,vet att det är en småsak men är en väldigt paranoid person som lider av GAD, har ringt polisen och förklarat min version av händelsen men om hon skulle ha anmält mig, när får jag reda på det? Jag skrev till henne från ett annat konto och frågade om hon anmält någon kille nångång då skrev hon"ja,stalkar du mig?" Sen när hon förstod att de var jag blockade hon mig men borde ja oroa mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du skrivit till en tjej du trodde var 16 år, men det visade sig sedan att hon bara var 13 år gammal. Du undrar nu om det kan utgöra brott samt om du bör oroa dig.

Jag vill börja med att säga att du med största sannolikhet kan slappna av. Det du har gjort utgör i sig inte brott. Om du endast har skrivit det som du nämner i frågan är det därmed inte någon fara för dig rent rättsligt, även om ditt handlande så klart inte är bra. Dina handlingar faller inte in under någon brottsbeskrivning enligt min mening. Du behöver därför inte oroa dig.

Om tjejen skulle ha polisanmält dig får du veta det när (om) förundersökning genomförs och det resulterar i att du anses vara skäligen misstänkt för brott. Om ingen förundersökning påbörjas, eller om den påbörjas men sedan läggs ner, kommer du inte få veta att du har blivit polisanmäld.

Sammanfattningsvis bör du inte oroa dig. Dina handlingar är med största sannolikhet inte olagliga. Ha dock denna situation och den stress den gav upphov till i åtanke nästa gång du tänker skriva opassande saker till en tjej du inte känner.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare