Är det brottsligt att skicka nakenbilder på sig själv till någon annan?

Hej! Om man får Dick picks skickade till sig och känner sig pressad att skicka bild tillbaka på sitt eget könsorgan,är det ett brott ? Skulle jag kunna anmäla den som har skickat dic picks ? Jag ville egentligen inte skicka bilder på mitt eget könsorgan men kände mig tvingad att göra det .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nakenbilder har blivit allt vanligare fenomen i dagens samhälle. Som utgångspunkt utgör det inte en brottslig handling att skicka nakenbilder till någon som av fri vilja vill motta dessa bilder. Samtycke är en ansvarsfrihetsgrund som regleras i (24 kap. 7 § brottsbalken). Viktigt att anmärka är för att samtycket ska vara giltigt krävs det att det lämnats på allvar, varit frivilligt och att personen som lämnat samtycket varit kapabelt att förstå dess innebörd (jfr NJA 1974 s. 614).

Om inget samtycke finns vid skickandet av bilderna:

Om det inte finns samtycke från den mottagande parten kan handlandet utgöra brottet sexuellt ofredande, vilket regleras i (6 kap. 10 § 2 st. brottsbalken). I enlighet med ordalydelsen i lagtexten, så krävs det för att nakenbilderna ska utgöra sexuellt ofredande, att bilderna väcker obehag eller på ett annat vis är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Det blir upp till domstolen i det enskilda fallet att avgöra huruvida dessa omständigheter är för handen.

Att skicka nakenbilder till någon som inte vill motta dessa kan även utgöra brottet ofredande, vilket återfinns i (4 kap. 7 § brottsbalken).

I ditt fall finns det en möjlighet att upprätta en polisanmälan i enlighet med det inträffade. Att du däremot också valt att skicka tillbaka liknande bilder - kan vara en indikation på att samtycke funnits. I slutändan blir det, som ovan nämnt, upp till domstolen att avgöra detta.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare