Är det brottsligt att skicka "dickpics" via dejtingapp?

Vad händer om man skickat några dickpics på Tinder men ingen har anmält eller så? Man kan säkert få sitt konto raderat, men om inget rapporterat om det så är det lugnt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

För att besvara din fråga måste vi först konstatera om handlingen överhuvudtaget är brottslig. I första hand torde sexuellt ofredande (6 kap. 10 § 2 st. BrB) vara av intresse. För att handlingen skulle utgöra sexuellt ofredande krävs att handlingen kan anses innebära att den som begår den ofredar en person på ett sätt som [typiskt sett] är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Detta kan göras genom att bilder med sexuellt innehåll. Av förarbetena till bestämmelsen framgår att gärningen även måste syfta till att reta eller tillfredsställa gärningsmannens sexualdrift, något som bekräftats i hovrättsfallet RH 2006:57 men även kritiserats både i detsamma och i doktrinen (Jareborg m.fl., Brotten mot person och förmögenhetsbrotten). Att bilden skickats via en app som Tinder kan möjligen anses indikera att ett sådant syfte funnits i det nu aktuella fallet. Vi kan alltså konstatera att den som skickar någon annan en så kallad dickpic oönskat med ett personligt sexuellt syfte med stor sannolikhet gör sig skyldig till sexuellt ofredande.

Låt oss anta att något sådant sexuellt syfte inte finns eller i varje fall inte kan styrkas. I en sådan situation skulle ofredande (4 kap. 7 § BrB) ligga nära till hands. I och för sig borde handlingen du beskriver kunna ses som sådant hänsynslöst agerande ägnat att kränka den utsattes frid som bestämmelsen tar sikte på. Typiskt sett avser bestämmelsen dock återkommande beteenden, vilket gör att den möjligen inte är tillämplig på ett fall då bild(er) skickats vid ett tillfälle. Det finns dock praxis som pekar åt motsatta hållet, exempelvis RH 2015:64.

Skulle beteendet inte ses som ofredande skulle det möjligen kunna tänkas utgöra otillåtet förfarande med pornografisk bild (16 kap. 11 § 2 meningen BrB). Detta förutsätter att handlingen skulle anses innebära att den som skickar bilden tillställt någon pornografisk bild utan föregående beställning. Vad som ska anses utgöra en pornografisk bild är inte klarlagt, men enligt lagmotiven avses bilder som "utan att besitta några vetenskapliga eller konstnärliga värden, på ett ohöljt och utmanande sätt återger ett sexuellt motiv." Denna bestämmelse tycks alltså vara tillämplig i det fall du beskrivit om ingen av de två ovan diskuterade paragraferna skulle vara tillämpliga; den är dock tämligen anonym och saknar i det nu aktuella hänseendet relevant praxis, varför den sannolikt inte är relevant.

Vi kan alltså konstatera att den som begått den handling du beskriver sannolikt begått något form av brott. Skulle handlingen inte ha anmälts är dock risken att åtal väcks enligt min uppfattning i praktiken obefintlig, trots att en anmälan i och för sig inte är nödvändig för åtal då det inte rör sig om ett så kallat angivelsebrott.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning
Magnus GustafssonRådgivare