Är det brottsligt att sälja någon annans saker?

Hej!

En släkting till mig har tagit mitt syskons iPhone utan tillstånd och har sedan dess vägrat lämna tillbaka den, trots flera försök till dialog.

Mobilen betyder väldigt mycket för syskonet då det var hennes första smartphone i livet. Hon är mycket ledsen och känner sig bestulen och sviken pga det här.

Släktingen kom till Sverige från Japan i vuxen ålder. Vi misstänker att han tagit med sig iPhonen till hemlandet där han sedan gömt den någonstans, eller så har han sålt telefonen vidare till andra, till exempel via en auktion på Tradera.

Har släktingen begått något/några brott i och med det här och är det värt att göra en polisanmälan som inte riskerar att läggas ner ganska snabbt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sälja någon annans saker

Den som tar något från en annan person med avsikt att behålla det och orsakar skada för den egentliga ägaren kan dömas för stöld. Stöld kan straffas med böter eller fängelse i upp till två år. (8 kap. 1 § brottsbalken) Att bli av med sin smarthpone innebär en ekonomisk skada. Att personen man tar något ifrån är en släkting spelar ingen roll. Så länge man inte har någon äganderätt till saken man tar räknas det som stöld.

Den som tar befattning med något som är stulet och sedan försvårar återställandet av saken till dess egentliga ägare kan dömas för häleri. Häleri kan straffas med fängelse i upp till två år. (9 kap. 6 § brottsbalken) Att ta saken till ett annat land eller sälja den vidare på auktion är att försvåra återställandet. Er släkting kan därför ha gjort sig skyldig till såväl stöld som sakhäleri.

Sammanfattning och råd

Att ta en släktings saker utan tillåtelse och sälja dem är brottsligt. Du berättar att ni redan försökt prata med er släkting utan resultat. Om ni vill driva saken rekommenderar jag att ni gör en polisanmälan. Att gärningsmannen var er släkting ändrar inte att din syster blivit utsatt för ett brott. Om er släkting är i Japan och smartphonen blivit såld där kan det dock bli svårt att samla in tillräckligt med bevis för att vinna framgång i domstol.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare