Är det brottsligt att låna pengar av en äldre närstående?

Hej , är såhär att min morfar har lånat ut pengar till mig hans barnbarn som ett lån/gåva , betalar till han varje månad med banköverförningar och så , har nämligen en moster som fick reda på detta och skulle anmäla mig för stöld från morfar men har kvitto skrivit mellan mig och morfar på summan datum och allt det där med underskrifter , hur ska man gå vidare med detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lånet
Att låna ut pengar eller ge dem som gåva är enligt lag inte förbjudet. Du anger att du har kvitto, skuldebrev, på de pengar du tagit och nu betalar tillbaka regelbundet vilket styrker att ni är överens. Även om din moster anmäler dig för stöld eller annat brott av den anledningen att du fått pengar av din morfar så kommer detta med störst sannolikhet inte att leda till något då du och din morfar är överens om pengaröverföringen.

Brott
För att du ska bli skyldig för stöld måste du olovligen ha tagit pengarna från din morfar med uppsåtet att tillägna dig dem (8 kap 1§ Brottsbalken). Eftersom du fått pengarna av din morfar med helt andra syften så finns de inga omständigheter som kan göra att du blir skyldig för stöld. Däremot om din morfar är en äldre person som har svårt att besinna sig och du kan anses ha utnyttjat honom, i de fall det föreligger ett uppenbart missförhållande mellan de han ger dig och din motprestation, kan du dömas för ocker enligt 9 kap 5§ Brottsbalken.

Sammanfattning
Att låna pengar är inte brottsligt och om båda parterna är överens om prestationerna så kommer en anmälan för brott inte att leda någonstans. Däremot om du i detta fall utnyttjat din morfar på ett sätt som anses vara ocker, enligt 9 kap 5§ Brottsbalken, så kan du hållas ansvarig för brottet ocker. Det framgår dock inte av din fråga att det föreligger omständigheter som talar för ocker eller andra brott och om så är fallet så behöver du inte oroa dig över en anmälan som din moster gör.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare