FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/05/2022

Är det brottsligt att lägga saker i folks väskor?

Är det olagligt att lägga saker i folks väskor/fickor? Typ som ficktjuveri fast du lägger i saker istället för att ta saker ur

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

1 kap. 1 § BrB stadgar att brott är en gärning som är beskriven, antingen i brottsbalken eller annan lag eller författning och för vilken straff som sägs längre ned i kapitlet är föreskrivet.

Av det följer att gärningen du beskriver måste, för att utgöra brott, vara beskriven i ovan nämnda regelverk. Den gärningen du beskriver är inte det och är således inte olaglig.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare