Är det brottsligt att ha nycklar till någon annans lägenhet?

Hej,

Jag har separerat från min sambo, vi har haft bodelning och huset är nu i min ägo sedan 2 månade. Han har dock inte hämtat alla sina saker ännu.

Jag har nu bett on hans nyckel till huset då jag inte tycker han ska ha den längre då huset är mitt. Han vägrar ge mig den med förklaringen att han inte tänker göra så förrens han hämtat det som är hans.

Har han rätt att säga så?

Mvh c

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Det brott som närmast kan komma ifråga är egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Brottsrekvisiten uppfylls nämligen om en person utan att tillgripa något rubbar någon annans besittning. Att ”rubba någons besittning” kan exempelvis bestå i att avsevärt hindra någon från att använda något.

Du kan antagligen inte känna dig helt trygg i din lägenhet eftersom din f.d. sambo när som helst kan komma inklampandes i den. Det innebär att han genom att inneha nycklar till din lägenhet förhindrar dig från att fullt ut kunna använda lägenheten. Han har därför begått egenmäktigt förfarande och du bör anmäla honom till polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare