FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/07/2023

Är det brottsligt att ha barnpornografiska bilder på sig själv?

Om jag har sexuella bilder på mig själv som är tagna när jag var yngre, under 18 år respektive under 15 år, är det olagligt att/om jag skulle fortsätta ha kvar dem och/eller dela dem? Samt om det då skulle vara olagligt för någon annan att ta emot dessa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det är brottsligt att ha eller dela sexuella bilder på sig själv som minderårig, och ifall det är brottsligt för annan att ta emot sådana bilder om du skulle skicka dom till denne. Reglerna finns i brottsbalken (BrB).

Det relevanta brottet för din frågeställning är brottet barnpornografibrott. Enligt denna regel är det förbjudet att t.ex. göra en pornografisk bild tillgänglig för någon annan (exempelvis genom att sprida, försälja, förevisa sådan bild) samt att inneha en sådan pornografisk bild på barn. Även att betrakta en sådan bild är otillåtet om man har ”berett sig tillgång” till den. Med pornografisk bild menas en bild som är utmanande och har till syfte att påverka betraktaren sexuellt. Straffet för brott av normalgraden är fängelse i högst två år (16 kap. 10 a § BrB).

Med barn åsyftas enligt regeln en person som inte har fullbordat sin pubertetsutveckling eller som är under 18 år. Det kan alltså vara barnpornografibrott att ha en pornografisk bild av någon som är över 18 men inte är fullt utvecklad. Gränsen 15 år är således inte relevant i detta sammanhang.

Så här långt vore det straffbart att ha en pornografisk bild av sig själv som minderårig, men också att dela den med någon annan. Även att ta emot och inneha bilden vore straffbart för annan. Det finns dock en undantagsregel i 16 kap. 10 b § tredje stycket BrB som anger att en gärning inte utgör brott om den med hänsyn till omständigheterna är försvarlig. Det är en vagt utformad regel, men den tar rimligen syfte på sådana situationer som du frågar om. Frågan får bedömas från fall till fall, men det är knappast lagstiftarens syfte att straffa människor för att de har gamla bilder på sig själv. Huruvida även en annan person du skickar bilden till skulle gå fri från straff beror på situationen. Jag har dock svårt att tro att det skulle vara kriminellt om det rör sig om en partner eller liknande, och ni är i ungefär samma ålder.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare