Är det brottsligt att glömma skanna matkassen på affären?

Hej , jag råkade trycka i fel matkasse på en självscanning som var värd 5 kronor mindre än den jag skulle tryckte av misstag , kom på detta när jag kom hem. Är det en stöld? Jag skulle bara vilja veta vad jag ska göra ? Kommer jag få betala böter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du råkat trycka in fel matkasse när du självscannade och betalat 5 kronor mindre än du skulle, och du undrar nu om det ses som en stöld och ifall du kan behöva betala böter som en konsekvens av detta.

Vid förmögenhetsbrott aktualiseras brottsbalken (BrB)

Stöld
Stöld regleras i BrB 8 kap 1 §. Eftersom värdet på matkassen var endast 5 kr ses det som en ringa stöld enligt BrB 8 kap 2 §. Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i max 6 månader.

Uppsåt

För att du ska bli dömd för stöld krävs uppsåt. Alltså, du kan inte dömas för ringa stöld om du inte hade för avsikt att strunta i att skanna varan. Du ska således haft för avsikt att strunta i att skanna matkassen.

Bedömning i ditt fall

Som jag tolkar din fråga har du inte haft för avsikt att strunta i att skanna varan, utan det var en olyckshändelse. En åklagaren skulle ha att bevisa att du har haft avsikt att stjäla matkassen, och om åklagaren inte kan bevisa det så kan du inte dömas för stöld, och således inte bli tvngen att betala ut böter. En rekommendation är att du går tillbaka till affären och berättar om situationen, och så låter de dig antagligen betala de fem kronorna.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare