FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/10/2021

Är det brottsligt att folkbokföra sig på felaktig adress?

Angår folkbokföringen Min exmake tog sitt liv och kvinnan han levt med i huset har bott där i 3 år folkbokförd och på midsommar nu så tog han sitt liv o kvinnan fick flytta ut då huset nu är färdig gjort av mäklare o skall säljas. Men kvinnan har idag 4 månader senare ej anmält flytt hon står folkbokförd på adressen nu över allt. Vad händer om hon struntar i att anmäla flytt och nya hyresgäst flyttar in i huset ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundregeln vid folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt ( § 6 folkbokföringslagen). En person anses vara bosatt på den fastighet där han/hon regelmässigt tillbringar sin dygnsvila, d.v.s. där du regelbundet sover.

Sedan 2018 är det straffbelagt att folkbokföra sig på felaktig adress om personen inte gör det av skyddsskäl, detta framgår av 42 § i folkbokföringslagen "den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader."

Här bör du vända dig till Skatteverket, och berätta att kvinnan skrivit sig på felaktig adress, fast än hen inte bor där.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare