Är det brottsligt att använda annans bankkort utan samtycke?

Hej, mitt ex använder mitt konto för att betala sin spotify och netflix utan tillåtelse. Kan jag anmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att få använda annans bank- eller kreditkort krävs ett giltigt samtycke enligt 24:7 brottsbalken (BrB). Om du inte har samtyckt till användningen av kortet och ditt ex är medveten om detta, kan det antingen utgöra brottet bedrägeri (9:1 andra stycket BrB) eller brottet bedrägligt beteende (9:2 BrB). Vilket brott som är aktuellt beror på hur stor skada han har orsakat dig.

Mitt råd är att du pratar med ditt ex och meddelar honom att du inte samtycker till användningen, om du inte redan har gjort det naturligtvis. Fortsätter han att använda ditt kort kan du polisanmäla honom för den olovliga användningen.

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare