Är det brottligt att ge bort annans egendom som olovligen placerats i vindsutrymme - fråga om egenmäktigt förfarande och olovligt förfogande

Hej. Jag undrar om man kan bli dömd för egenmäktigt förfarande om man ger bort saker som någon har ställt in i ett vindsförråd som man själv betalar för.

Lawline svarar

Hej

Den uppkomna situation är inte ovanlig men inte heller alldeles lätt att ge ett säkert svar på. Det vi i vart fall torde kunna konstatera är att det inte bör vara att se som egenmäktigt förfarande att ge bort sakerna eftersom det kräver att man "olovligen tager och brukar". Här verkar det snarare om att sakerna har kommit i din besittning eller liknande mot din vilja. Att slänga/ge bort sakerna torde snarare kunna klassas som olovligt förfogande enligt 10:4 Brottsbalken eftersom den rättmätige ägaren till egendomen förövas sin rätt till egendomen genom att du slänger/ger bort dem.

Något som dock också är tänkbart i den uppkomna situationen är att den som har ställt egendomen hos dig mot din vilja begår ett brott eftersom det kan anses att denne berövar/inskränker dig din rätt till den hyrda ytan. Det som är tänkvärt då är att denne person faktiskt gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Om så skulle vara fallet kan du ansöka om särskild handräckning för egendomen hos Kronofogden enligt 4 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning, se här

Victor SundhRådgivare