FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2023

Är det bra att ha flera syskon som fullmäktige i en framtidsfullmakt?

Hej! Vi är 3 syskon. Vår mamma vill teckna en framtidsfullmakt. Är det klokast att stå alla tre på denna? Mest för att inte misstroende skall uppstå om ekonomi mm. Vad tänker ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga till oss!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om framtidsfullmakter, ärvdabalken (ÄB) och propositionen 2016/17:30.

Är det klokast att alla tre står på denna?

För att inte riskera att någon av dig eller dina syskon handlar på ett sätt som missgynnar varandra bör det vara klokast att alla tre står på den. Däremot så är det faktiskt din mamma som ska välja vilka som ska stå på framtidsfullmakten, då det är hon som upprättar den.

Kan flera personer vara fullmäktige i en framtidsfullmakt?

Av lagtexten så framgår det inte riktigt om det kan vara flera fullmäktige. Däremot i propositionen 2016/17:30 s.36 framgår att det kan vara flera personer som kan utses till fullmäktige i en framtidsfullmakt.

Hur upprättar man en framtidsfullmakt?

  1. För att upprätta en framtidsfullmakt behöver man vara 18 år gammal och ha förmåga att ta hand om sina angelägenheter (3§ lag om framtidsfullmakter).
  2. Framtidsfullmakten ska vara skriftlig (4§ 1st lag om framtidsfullmakter).
  3. Fullmaktsgivaren ska i två vittnens samtidiga närvaro skriva under fullmaktshandlingen eller intyga att han eller hon har skrivit under handlingen. Vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt och bekräfta handlingen med sina underskrifter (4§ 2st lag om framtidsfullmakter).
  4. Fullmaktshavaren får inte vara vittne. I fråga om vittnen tillämpas 10:2 1st ÄB och 10:4 1st och 3st ÄB (4§ 3 st lag om framtidsfullmakter). I 10:2 1st ÄB framgår att testamentsvittnena ska vid sina namn anteckna hemvist och yrke. Sedan ska även enligt samma paragraf och stycke tiden för bevittnandet dokumenteras och andra omständigheter som kan ha betydelse för giltigheten av fullmakten. I 10:4 1st ÄB så framgår att den som är under 15 år inte får vara vittne eller den som på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Inte heller den som är fullmaktsgivarens make, sambo, mor- och farföräldrar, barn, är svåger eller syskon till fullmaktsgivaren får vittna. I 10:4 3st ÄB så framgår att om ett testamentsvittne åberopas till bevis i en rättegång, gäller rättegångsbalkens bestämmelser om sådant bevis.
  5. Av en framtidsfullmakt ska det även framgå att det är fråga om en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar, och vilka övriga villkor som gäller (5§ lag om framtidsfullmakter).
  6. Ett underförstått krav är att personen som gör en framtidsfullmakt ska förstå innebörden av det. Det vill säga om man redan tappat förmågan att ta hand om sina angelägenheter, exempelvis på grund av ålder, så kan man inte genomföra den i ett sådant skede.

Tips för att upprätta en framtidsfullmakt

Det är viktigt att upprättandet sker enligt ovannämnda formkrav så att den blir giltig. Dessutom bör ni upprätta den i ett så tidigt skede som möjligt eftersom den inte kan framställas vid ett sådant tillfälle när personen redan tappat förmågan att ta hand om sina angelägenheter (se ovan).

Vad bör ni göra nu?

För att upprättandet av framtidsfullmakten ska ske helt korrekt så rekommenderar jag att ni bokar tid med en av våra jurister. Då kan vi hjälpa er så att allting sker enligt formkraven.

Hoppas ni har fått svar på er fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare