Är det bedrägeri om man har fått en falsk faktura skickad till sig?

Jag har mottagit en påhittad faktura från en av mina kunder. Kan det anses vara bedrägeri och bör jag polisanmäla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Bedrägeri regleras i Brottsbalken (BrB), se här. Det som är utmärkande för bedrägeribrottet är att gärningsmannen vilseleder sitt offer till en disposition, vilken innebär en förmögenhetsöverföring. Ett exempel på bedrägeri är just utsändande av falska fakturor. Skimning och andra varianter av datorbedrägerier omfattas också av brottet bedrägeri.

För att bedrägeri ska vara straffbart krävs uppsåt. I det här fallet skulle jag först rekommendera att du kontrollerar att det inte skett något misstag från kundens sida. Om utskickandet av den falska fakturan inte har skett av misstag kan du göra en polisanmälan.

Om du har ytterligare frågor får du gärna ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Jenny HedinRådgivare