Är det bedrägeri att sälja dyrt och köpa billigt?

Hejsan!

Jag köper jackor ifrån Aliexpress och säljare dyrare. (skattar och momsar på allt samt har eget företag) igår blev jag hotad av en missnöjd kund att jag ska ge tillbaka 3000kr annars så anmäler hon mig för bedrägeri. Aldrig hört att de kan vara olagligt att köpa billigare och sedan sälja dyrare? De är ju så alla företag gör för att överleva. (Säljer inga kopior) Hon har nu gått vidare med advokat säger hon, tänkte kolla om jag gjort något fel? Blir ju lite orolig. Har självklart erbjudit henne att hela tiden retunera jackan men de vill hon ej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan nog vara lugn. Som jag tolkar din fråga förekommer inga olagligheter utan (precis som du skriver) är det knappast olagligt att köpa billigt och sälja dyrt. Hade detta "upplägg" varit olagligt skulle ju en stor del av alla företagare i detta land sitta bakom lås och bom.

Försäljningen av jackan kan (utifrån informationen i din fråga) knappast utgöra ett bedrägeri (9 kap 1 § Brottsbalken). För att det ska kunna vara bedrägeri måste din kund kunna visa på att du på något sätt vilselett henne på ett sätt som gjort att hon valt att köpa jackan. Alltså, du måste till att börja med på något sätt ha skapat en villfarelse hos kunden (en felaktig tro). Denna tro ska sedan leda till att kunden köper jackan (något denne aldrig skulle ha gjort annars om du inte vilselett genom att skapa denna felaktiga tro). Det finns ingenting i din fråga som tyder att du haft uppsåt att aktivt vilseleda kunden att köpa denna jacka. Det faktum att jackan finns att köpa billigare på Aliexpress påverkar inte denna bedömning. Således behöver du enligt mig knappast vara orolig för att bli dömd för bedrägeri.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare