Är det bedrägeri att ljuga om sitt jobb till sin hyresvärd?

Hej!

Jag har en enkel fråga. Jag bodde hos en familj och hyrde ett litet hem för några år sedan, kom dit efter att ha varit lite traumatiserad och ville ha ett hem, flyttade flera gånger innan. När jag kom dit upptäckte jag att jag hade amnesi och hade svåra psykiska problem på grund av något som hänt mig tidigare. Hade som intresse att förändra mig själv till det bättre och bodde där ett tag och bytte jobb rätt ofta, sa att jag jobbade med översättningar men hade mest personlig assistenjobb som jag fokuserade på efter att jag flyttat in för att kunna skriva vid sidan om. Det anser min hyresvärd vara bedrägeri och hon vill stämma mig för det. Kan hon göra? Hon anser att jag borde ha bott hos mina föräldrar och att det var fel att vara hos dem och hon vill stämma mig/min familj. Är detta möjligt?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan ha gjort dig skyldig till bedrägeri. Jag vet ingenting om hur din familj har agerat, och kan därför inte svara för deras del.

Bedrägeri

Brottet bedrägeri finns i brottsbalken (BrB) 9 kap. 1 §.

För att det ska röra sig om ett bedrägeri krävs att en person (person A) har vilselett (lurat) någon annan (person B) till att göra något eller att inte göra något. Detta ska innebära ekonomisk vinning för person A, och ekonomisk skada för person B.

Det krävs också att det som A gör för att lura B har en faktisk påverkan för B:s agerande. Det betyder att om A inte hade lurat B, så hade B inte agerat på det sätt som denne gjort.

Vidare krävs att person A har haft uppsåt till (haft avsikt att eller insett men inte brytt sig om) att vilseleda B på ett sådant sätt som sett, och att det innebär ekonomisk vinning för A och ekonomisk skada för B.

Hur ligger det till i din situation?

För att du ska ha gjort dig skyldig till bedrägeri krävs alltså att du, genom att säga att du har ett annat jobb än vad du faktiskt har, vilselett din hyresvärd att hyra ut boende till dig. Detta innebär dock inte nödvändigtvis ekonomisk skada för hyresvärden, eftersom hyresvärden får betalning genom hyran från dig. Det innebär inte heller nödvändigtvis ekonomisk vinning för dig, eftersom du genom att hyra boendet åtar dig att betala hyra till hyresvärden.

Dessutom är det inte helt klart att din hyresvärd inte hade hyrt ut boendet till dig om du inte sagt att du har ett annat jobb än vad du faktiskt har. Det kan dock ha haft betydelse, det är svårt för mig att säga utifrån det jag fått veta av din fråga.

Vidare har det också betydelse om du har haft för avsikt att lura hyresvärden, och att detta skulle innebära ekonomisk vinning för dig och ekonomisk skada för henne, eller i vart fall insett det och inte brytt dig om det. Om det inte kan bevisas att du har haft denna avsikt, kan du inte dömas för brott.

Slutsats

Det finns egentligen ingenting som hindrar hyresvärden från att skicka in en stämningsansökan. Däremot finner jag det, utefter den information jag fått från din fråga, osannolikt att du skulle dömas för bedrägeri eftersom situationen inte stämmer överens med de krav som finns för att ett bedrägeri ska anses ha begåtts.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Moa KryhRådgivare