FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/01/2022

Är de tillåtet att ha sex med djur?

får jag inte längre ha sex med min hund, trots att vi båda älskar det ?

någon sade att ny lag instiftats i sverige som numera förbjuder detta

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har det under en längre tid varit förbjudet att ha sex med djur. Detta stadgas i djurskyddslagen.

Vad är det som är förbjudet?

Att genomföra sexuella handlingar med djur är förbjudet (2 kap. 10 § stycke 1 djurskyddslagen). Detta gäller oavsett om du tror att hunden gillar att ha sex eller inte.

Det finns dock undantag från förbudet där sexuella handlingar är tillåtna, men detta tar sikte på handlingar som utförs av berättigade skäl, till exempel om de finns ett medicinskt syfte (2 kap. 10 § stycke 2 djurskyddslagen). Att ha sex med ett djur omfattas således inte av detta undantag och är därför förbjudet. Du bör därför inte ha sex med din hund.

Eventuella påföljder

Den som trots förbudet uppsåtligen utför sexuella handlingar på djur, riskerar att dömas till böter eller fängelse i högst två år (10 kap. 2 § djurskyddslagen och prop 2013/14:41).

Det är m.a.o. både förbjudet och förenat med straff att ha sex med sin hund.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor och funderingar. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Cornelia AebeloeRådgivare