FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal04/09/2017

Är bud bindande?

Genom e-post har vi bekräftat att köpa huset till ett visst pris. Ett köpekontrakt har ännu inte tecknats. Vi kunde inte komma överens om andra aspekter av köpeavtalet. Vi skulle nu vilja dra tillbaka från köpet. Säljaren insisterar emellertid på att vi har tecknat ett köpavtal med e-posten och hotar med en rättegång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Bud är normalt sett inte bindande, varken för köpare eller säljare, utan ett bindande avtal uppkommer då köpekontraktet är signerat. Vid fastighetsköp finns vissa formkrav för avtalet, och om de inte är uppfyllda så finns inget legalt, bindande köpekontrakt. Det måste till exempel signeras manuellt, så med den informationen du lämnat verkar det inte som att ni ingått ett köpekontrakt.

Mer om budgivning på fastighet kan du läsa här.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare