Är bröstarvinge arvsberättigad till förmånstagarförordnande?

Fråga angående förmånstagare till kapitalförsäkring.

En farbror till mig avled i våras. Han hade en kapitalförsäkring med följande förmånstagarförordnande:

" I första hand (NN personnummer, namn), i andra hand syskonbarn till lika delar."

NN var hans sambo som dog för flera år sedan.

Vi är 5 syskonbarn i livet, ett 6.e är död sedan länge.

Min fråga: Är bröstarvingar till det 6.e syskonbarnet berättigade till del av kapitalförsäkringen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Ett förmånstagarförordnande är inte föremål för arv enligt 14 kap. 7 § 1 st. försäkringsavtalslagen (FAL). I 2 st. samma lag finns en möjlighet för make och bröstarvinge till försäkringstagaren (din morbror) att begära jämkning av förmånstagarförordnandet. En bröstarvinge utgörs dock inte av syskonbarn utan dit hör endast avkomlingar i rakt nedstigande led, alltså barn, barnbarn osv. Inte heller blir det aktuellt för en make att begära jämkning, åtminstone om man utgår från att han inte hade någon efterlevande efter sambons död.

Svaret på din fråga är alltså att det för förmånstagarförordnande inte finns någon istadarätt, dvs. en rätt för bröstarvinge att träda in i arvtagares ställe, och förmånstagarförordnandet bör därför delas lika i enlighet med ordalydelsen.

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare