FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/06/2019

Är banken skyldig att omvandla bolånelöfte till bolån?

Hej! Skriver lite i sista sekund, men håller tummarna för ett snabbt svar. Vi har fått ett lånelöfte från bank för att köpa en fastighet (bolån) privat men tänkte göra om detta och bedriva verksamhet i framtiden, detta har både bank och mäklare tyckt vart en bra idé och gav grönt ljus för påskrift av kontakt och bolånelöfte. När väl pengarna skulle utbetalas blev de problem med banken då de upptäcker fastighetsbetckningen står som kiosk och inte bostad eller dylikt och lånet kan inte betalas ut till oss trots allt är påskrivet och handpenning skall in senast den 25e juni. Så vi sitter en jobbig situation där banken inte hållt sitt löfte och vi har ingen möjlighet att betala och riskerar kontrakt brott. Finns det någon laglig lösning för oss att tillgå eller häva kontraktet på ett kostnadsfritt alternativ med rätten på vår sida, eller ska vi behöva betala dyra pengar för vi förlitat oss på bank och mäklare? Hoppas vi kan höras omgående, all hjälp är uppskattad.

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Bolånelöftet och bolånet

Bolånelöftet är enbart ett löfte om lån. För att banken ska infria löftet krävs det att vissa förutsättningar är uppfyllda. Detta är villkor som ni troligtvis redan har presenterats för er i samband med beviljandet av löftet. Ni beviljades troligtvis ett löfte för köp utav villa eller så kallad småhusbostad. Löftet kan således inte infrias om fastighetsbeteckningen inte avser det som löftet är avsett för. Banken har därutöver ingen skyldighet att bevilja er ett lån.

Handpenningsavtalet

Ett handpenningsavtal innebär att säljare och köpare träffar avtal om att ingå ett fastighetsköp och att ett belopp lämnas som handpenning för det framtida köpet, vanligtvis 10-15 % av köpeskillingen. I det fall säljaren och köparen ingår ett slutgiltigt avtal avräknas handpenningens belopp av den totala köpeskillingen. Genom praxis har Högsta domstolen tolkat handpenningsavtal som en förpliktelse av köparen att ersätta säljarens skada i det fall köparen inte fullföljer sitt löfte om att genomföra köpet. Ett uttryckligt skadeståndsåtagande behöver ej framgå av avtalet för att det ska kunna infrias. Om ni inte kan finansiera den totala köpeskillingen så kommer ni följaktligen med största sannolikhet bli skadeståndsskyldiga och därmed förlora er handpenning.

Vad innebär detta för er och vad kan ni göra?

Mycket pekar på att banken inte är skyldiga att omvandla lånelöftet till ett bolån och att ni således blir skadeståndsskydliga gentemot säljaren. Det ni kan göra är att kontakta banken för att se om de är villiga att bevilja er en annan typ av lån så att ni kan köpa fastigheten. Ett annat alternativ är att kontakta fler banker för att se om de är villiga att ingå ett låneavtal.

Hoppas att ni fick ett svar på er fråga, annars är ni varmt välkomna att kontakta oss igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare