FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/01/2019

Är avtal vid vadslagning bindande?

Hej jag och min kompis slog vad om att om han vinner mot mig i en dataspel så får han en viss summa och om jag vinner tvärtom. Visst är det så att sådana "avtal" är inte bindande och han kan inte kräva mig på pengar om jag förlorade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Huvudregeln är att avtal är bindande. Rättsordningen skyddar dock inte avtal med olagligt eller omoraliskt syfte, denna princip kallas Pactum Turpe. Det innebär att din kompis inte kommer att kunna kräva in pengarna om du förlorar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare