FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/12/2021

Är avtal genom konkludent handlande juridiskt hållbart?

Hej,

När det står att "Du accepterar våra villkor när du börjat använda vår tjänst eller när du loggat in" och liknande. Är det lika juridiskt hållbart i händelse av en tvist, som om man fysiskt skulle ha skrivit på ett liknande avtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns ett avtal?

Avtal kan ingås på flera olika sätt. Situationen som du beskriver är lite mer speciell än ett vanligt skriftligt avtal, men är faktiskt inte något ovanligt eller konstigt.

Avtal kan uppstå om en part agerar på ett sådant sätt som visar att han eller hon vill ingå ett avtal. Det kallas att genom konkludent handlande binda sig. Ett klassiskt exempel på konkludent handlande är när man går på en buss. När du går på bussen skriver du inte på något avtal, men genom att gå på bussen accepterar du villkoren som följer av att du går på bussen, t.ex. krav på att betala.

Samma sak gäller för situationen i din fråga. När du börjar använda tjänsten eller loggar in så har du inte skrivit på något avtal, men genom att logga in eller använda tjänsten så visar du att du accepterat villkoren och att du är villig att binda dig till dessa.

Är det juridiskt hållbart?

Oavsett hur ett avtal kommit till stånd gäller principen om pacta sunt servanda, vilket betyder avtal ska hållas. Rent juridiskt är det m.a.o. lika hållbart som ett skriftligt avtal. Det kan dock vara svårare att bevisa hur saker och ting gått till när man binder sig genom konkludent handlande.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare