FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/05/2020

Är att ljuga samma sak som mened?

Vad händer om jag har fått cirka 300€ av en bugg från en webbsida då ägaren sedan säger att det är okej att jag har kvar det så länge jag hjälper till och beskriver det jag gjorde. Efter jag har hjälpt de med buggen så skriver de till en vän och säger att jag har tagit 800€ att de har gett mig en varning vilket de inte har. Är mened samma som att ljuga om summan som jag tagit

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om mened

Mened regleras i 15 kap. 1 § brottsbalken (BrB) och föreskriver att om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen döms för mened. Bestämmelsen tar alltså sikte på osanna uppgifter som lämnas under lagstadgade eder. Dessa stadagaden hittar man i rättegångsbalken och ärvdabalken exempelvis.

Bedömning i ditt fall

Eftersom det inte är fråga om något förtigande eller förmedlande av osanna uppgifter som lämnas under laga ed blir brottet mened inte aktuellt i ditt fall. Beroende på hur överföringen har skett kan olika brottstyper bli aktuella, men det är svårt att gå in på det utan att veta mer om omständigheterna.

Med vänliga hälsningar,

André TitoRådgivare