Är användning av VPN-tjänst laglig?

Hej är det lagligt att använda en VPN tjänst riktad mot Schweiz där nedladdning från tex Piratebay är lagligt för att ladda ner i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget i den svenska lagen som förhindrar eller förbjuder användning av VPN-tjänster. Däremot är det fortfarande olagligt att ladda ner filmer. När du laddar ner en film skapas en kopia av verket, vilket är otillåtet om verket publicerats och offentliggjorts utan upphovsmannens medgivande, enligt 2§ Upphovsrättslagen(URL).

Sedan har vi såklart den tekniska aspekten som följer av VPN-tjänster. Dessa tjänster hävdar ju att de döljer din IP-adress och därmed omöjliggör spårning. Det är dock en aspekt som juridiken inte berör i någon större utsträckning. Lagen tillåter idag polisen att vända sig till domstolen och kräva in uppgifter om abonnenter från operatörerna om de misstänker att en "IP-adress" ägnat sig åt olaglig fildelning. Hur polisen får tag på dessa IP-adresser eller om de har andra tillvägagångssätt som allmänheten inte känner till kan jag inte svara på.

Sammanfattningsvis finns det inget i den svenska lagen som förbjuder användning av VPN-tjänster. Det blir istället en teknisk fråga om hur väl din VPN-tjänst sopar upp dina spår kontra polisens utredningsarbete.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Hashim Mohammed RithaRådgivare