FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/11/2022

Är allmänna reklamationsnämndens uttalande bindande för domstolen?

Jag har problem mellan mig och en företaget angående förläng ångerrätt ( distans försäljning/ hemförsäljning) och har lämnat ärende till ARN . Min fråga är: hur tingsrätt ser på detta om ARN säger att jag har rätt till förläng ångerrätt???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ARN kommer fram till är inte bindande för domstolen. ARN:s uttalande kan ge domstolen vägledning hur de bör se på det enskilda fallet men det är inget som domstolen måste följa.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare