FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/04/2022

Är adoption möjlig efter en separation?

Hej. Jag har ensamvårdnad om min dotter och jag träffade en kille när dottern var 3år och han tog rollen som hennes pappa. Vi fick även en son tillsammans. Vi är inte längre tillsammans men har barnen varannan vecka. Han vill bli dotterns pappa på papper, vilket hon och jag också vill för att känna en trygghet ifall det skulle hända mig något. Går det och hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption finns i 4 kap. föräldrabalken.

Vad är en adoption?

En adoption är en överenskommelse att antingen en eller två personer adopterar en annan person. En adoption leder till att det rättsliga förhållandet till den tidigare föräldern utsläcks och den som adopteras blir barn till adoptanten. Adoption ska användas för att skapa eller befästa ett personligt förhållande mellan adoptanten och den som adopteras, som väsentligen ska motsvara det som finns mellan en förälder och ett barn.

Vid alla frågor som rör adoption av ett barn ska barnets bästa tillmätas störst vikt (4 kap. 1 § föräldrabalken). Ett barn får adopteras endast om det med beaktande av samtliga omständigheter är lämpligt. Vid bedömningen av om en adoption är lämplig ska barnets behov av adoption och sökandens lämplighet att adoptera särskilt beaktas (4 kap. 2 § föräldrabalken).

Vem kan adoptera?

Det finns olika möjligheter till att adoptera. För att få adoptera måste adoptanten ha fyllt 18 år (4 kap. 5 § föräldrabalken). Huvudregeln är att makar och sambor endast får adoptera gemensamt (4 kap. 6 § första stycket föräldrabalken). Det finns dock en möjlighet till så kallad styvbarnsadoption. Den ena maken eller sambon kan då, med den andres samtycke, adoptera dennes barn (4 kap. 6 § andra stycket föräldrabalken). Det kräver emellertid att adoptanten är antingen din sambo eller make, vilket inte verkar vara fallet eftersom du nämner att ni har separerat. Detta kan vidare inte kringgås även om det föreligger ett rent faktiskt familjeförhållande och att alla berörda parter samtycker till adoptionen.

I ditt fall

Som svar på din fråga om det är möjligt för din före detta partner att adoptera din dotter så finns det tyvärr inte någon möjlighet till styvbarnsadoption, eftersom ni är frånskilda.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare