Är 2500kr i försörjningsstöd för personliga behov skälig ersättning?

Har en patient som erhållit 2500 kr via socialtjänsten i månadsbidrag, i den summan ingår köp av SL-kort, mat kläder, hygienartiklar telefon mm. Är det skälig ersättning som ger ett stod till ett självständigt liv?

Lawline svarar

Hejsan!

När det gäller socialtjänstens bidrag till enskilda personer så regleras detta i socialtjänstlagens 4kap 1§. Hjälp ska inte endast avse vad som direkt fordras för den enskildes grundbehov utan ska uppnå en viss kvalitet, dvs existensminimum. Biståndet bör täcka utgifter för mat, dryck och kläder, för hemutrustning och för hushållet behövliga artiklar. Själva bostadskostnaden bör omfattas och vidare löpande utgifter för telefon, radio och TV samt tidningar. Även andra kostnader för en normal livsföring bör täckas, däribland kostnader för läkarvård, akut tandvård och glasögon. Bedömningen av vad som utgör "skälig levnadsnivå" ska enligt lagstiftning ske bl.a. med utgångspunkt i den tid och de förhållanden under vilka den hjälpbehövande lever. Det måste därför i princip överlämnas åt kommunerna att fastställa vilken levnadsnivå som ska anses rimliga.

Med utgångspunkt i det nämnda så är det socialtjänsten som ska utreda personens behov utifrån förutsättningarna i den kommun. Därför kan försörjningsstöd även variera från kommun till kommun beroende på t.ex bostadsmarknaden. I Stockholm kan bostadskostnaderna exempelvis vara högre än andra kommuner i landsbygden. Andra förutsättningarna ska även räknas in. T.ex kan inkomster som personen får från andra håll ska räknas in samt behov av offentlig transport.

Som du snabbt kan se är utredningen om bidrag omfattande och i högsta grad personlig vilket gör det svårt att svara på rak arm huruvida 2500:- är nog för just den personen. Om du vill läsa riksnormen för försörjningsstöd kan det utläsas om du klickar på denna länk. Där står det att riksnormen för försörjningsstöd för personliga behov (exkluderas fasta utgifter) är 3090 kr.

Hoppas jag har vart till hjälp, med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare