Är 100 dagsböter en rimlig påföljd för att ha skickat kränkande sms till en person man levt med under sex år?

Hej, jag undrar om 100 dagsböter är en rimlig påföljd för att ha skickat sms av kränkande karaktär till en person man levt med under sex år och som aldrig besvarat sms-en trots att många sms handlat om att ta bort bilder från nätet samt höra av sig angående möbler och dylikt som aldrig blev löst under separationen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Dagsböter
Eftersom jag inte vet exakt vad det är för typ kränkningar som sms:en innehållit, eller hur ofta dessa skickats kan jag inte svara på om straffet är rimligt i det här fallet. Att domstolen dömt ut 100 dagsböter tyder dock på att gärningen bedömts som ganska allvarlig.
Straffet dagsböter är uppdelat i två delar: antalet dagsböter och storleken på dagsboten. Antalet dagsböter som döms ut är som lägst 30 och som högst 150. Antalet dagsböter signalerar hur allvarligt domstolen har sett på gärningen (25 kap. 2 § brottsbalken).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att skicka en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare