Användning av varumärkesskyddad produkt i näringsverksamhet

Hej, jag har precis börjat med UF företag detta året och vi hade en liten idé men vi var lite osäkra på om det var lagligt att göra sälja den på detta sättet. Det är en alldeles ny produkt från USA som kom ut på marknaden 2012/2013 och är ett typ av spray. Vi tänkte dock inte köpa in produkten och bara sälja den vidare, utan vi ville bara använda det som en tjänst. Tex, någon lämnar in ett par skor till oss och vi sprayar då skorna med detta spray och tar betalt för att vi gör det. Får man göra på detta vis? Är det inte ungefär samma sak som att en tvättstuga köper in tvättmedel och använder det för att rengöra kläder och därefter tar betalt för det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att enbart använda sprayen i er verksamhet borde i sig inte leda till några juridiska problem. Om ni utöver det också använder sprayen i er reklam kan det dock vara värt att uppmärksamma regleringen i varumärkeslagen.

Det som är förbjudet enligt 1 kap. 10 § i varumärkeslagen (se https://lagen.nu/2010:1877#K1P10S1) är bland annat att man använder någon annans varumärke då man själv säljer varor eller tjänster av samma eller liknande slag. Ett exempel är att man använder Nike-loggan då man marknadsför sitt eget skomärke, detta är alltså inte tillåtet. Men jag bedömer utifrån din beskrivning att det sannolikt inte finns något hinder enligt varumärkeslagen för er affärsidé. (Skulle det finnas en tjänst liknande er som går under samma varumärke som sprayen kan dock bedömningen bli en annan, men det bygger som sagt på att ni använder sprayens varumärke i er reklam, i övrigt finns inga varumärkesrättsliga hinder.)

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare