FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut17/04/2018

Användning av väg på annans fastighet utan servitut

Hej!

Jag äger en fastighet som jag nyttjar som sommarstuga. För att komma till stugan måste jag köra på en väg, ca 500 m, som ligger på annans ägor. Jag har inte något servitut. Jag har nyttjat vägen sedan jag fick min fastighet 1991.

Vägen nyttjas också av dess ägare samt av en annan jord-och skogsbrukare. Vidare nyttjas vägen av cyklister och mopedister för att komma till en närliggande badsjö.

Några konflikter finns inte mellan nuvarande ägare och mig.

Får jag använda vägen utan servitut och vem skall sköta om vägen. Får ägaren stänga av vägen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utan ett servitut har du ingen rätt att använda vägen, utan det är upp till din granne om du får köra där eller inte. Även om du just nu har en god relation med din granne kan det vara en bra idé att försöka få till ett servitut så att du kan vara säker på att du får använda vägen även i fortsättningen.

Det finns två typer av servitut – avtalsservitut och officialservitut.

Avtalsservitut

Ett avtalsservitut är, precis som det låter, ett servitut som upplåts genom avtal mellan fastigheternas ägare. Enligt 14 kap 1 § jordabalken kan ett sådant avtal upprättas om rätten för en fastighetsägare att få nyttja annans fastighet på visst sätt är ägnad att främja en ändamålsenlig markanvändning. Ändamålet måste också vara av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten (alltså den fastighet som genom avtalet får rätt att nyttja den andra fastigheten, vilken betecknas den tjänande fastigheten).

Avtalet får inte innebära andra skyldigheter för den tjänande fastigheten än underhåll av det som avses med servitutet, i ditt fall vägen. Avtalas ingenting om vägunderhållet är det dock den härskande fastigheten som ska svara för att vägen hålls i dugligt skick.

För att säkerställa att servitutet kommer gälla även mot en ny ägare av din grannes fastighet bör det skrivas in i fastighetsregistret. Detta görs genom ansökan till Fastighetsinskrivningen.

Officialservitut

Ett officialservitut tillkommer genom förrättning av Lantmäteriet och detta görs enligt 7 kap 1 § fastighetsbildningslagen bara om det är av väsentlig betydelse för en ändamålsenlig användning av den härskande fastigheten. Finns ingen överenskommelse mellan fastighetsägarna får ett officialservitut inte innebära skyldighet för den tjänande fastigheten att underhålla det som avses med servitutet.

Min rekommendation

Eftersom du och din granne verkar ha en bra relation rekommenderar jag att ni upprättar ett avtalsservitut som säkerställer din rätt att använda vägen. Då kan ni också avtala om hur ni vill fördela ansvaret för underhåll av vägen. Som sagt bör servitutet också skrivas in i fastighetsregistret. För närmare rådgivning eller hjälp med upprättande av avtalet är ni varmt välkomna att kontakta telefonrådgivningen eller Lawlines jurister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare