Användning av persons teckning olagligt?

Hej en som har ritat ett motiv som jag har tagit från internet. Och tryckte en tröja med det motivet och har sålt tröjor

Nu säger han som ritat det att det ör olagligt

Att jag tryckt tröjor med det motivet han ritat

Han har ingen patenregestering eller något skyddandet en vanlig teckning skiss

Hur kan det vara olagligt ????

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen finns olika typer av skydd för uppfinnare och konstnärer för att deras verk inte ska kunna användas av andra utan lov. Som du nämner kan man patentregistrera en uppfinning för att förhindra att andra använder denna. Patentskydd gäller dock bara för uppfinningar och liknande, inte konstnärliga verk som det är frågan om i ditt fall.

För teckningar och andra konstnärliga verk finns istället ett upphovsrättsligt skydd för att förhindra att andra använder ens konstnärliga verk. Regler om detta finns i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen). Enligt upphovsrättslagen har personen som skapat ett verk uteslutande rätt att använda verket genom att exempelvis göra exemplar av det och att sälja det (1 och 2 §§ upphovsrättslagen).

För att något ska klassas som ett verk enligt den lagen krävs dock att det är konstnärligt, skapats självständigt, och är originellt. Ju mer självständigt och originellt ett verk är, desto bredare skydd har upphovsmannen mot att andra använder verket för att göra liknande saker. Är det så att motivet du tagit från internet är originellt, har skapats självt av konstnären och kan sägas vara konstnärligt så är det därmed inte tillåtet att trycka samma motiv på en tröja och sälja denna. Det är dock svårt att avgöra utan att se teckningen i fråga. Det kan dock sägas att kraven för att en teckning ska klassas som ett verk är låga.

Varför är det inte tillåtet att använda andras verk?

Upphovsrätten finns till för att man ska uppmuntra konstnärer, författare, musikproducenter och fotografer m.fl. att framställa deras konst. Skulle vi inte ha ett upphovsrättsligt skydd skulle det finnas risk för att personer inte är lika villiga att dela med sig av sina verk. Det skulle också innebära att det blir svårare för dessa personer att sälja deras verk, vilket i sin tur skulle göra det svårt för dem att livnära sig på deras verk. Därför krävs tillåtelse innan dessa verk används. Mitt råd till dig är därför att höra med skaparen i fråga och att försöka komma överens om ifall du får använda verket – exempelvis kanske du kan få sälja t-shirtarna om skaparen får en viss andel av vinsten.

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare